Entrada > Destaques > Notícias > Masterclasses – Mestrado em Estudos Interculturais para Negócios

Masterclasses – Mestrado em Estudos Interculturais para Negócios

ISCAP

06 > 06.05.2021 · 19:00 > 22:00

Adicionar evento ao calendário

“Current ways of enjoying heritage: Social sustainability and tourism” e “Smuggling tourism in the North of Portugal and Galicia”

06/05/2021 | 19h00 e 20h30

Link para as sessões:

ID da reunião: 816 7359 2787
Senha de acesso: 141607

Participe!

19h00
– Current ways of enjoying heritage: Social sustainability and tourism, Doutora Cândida Cadavez (Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril)

20h30
– Smuggling tourism in the North of Portugal and Galicia, Mariana Torres (MA in Tourism Management, ESHT-P.Porto)

Current ways of enjoying heritage: Social sustainability and tourism

Cândida Cadavez, Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril

Summary:
Heritage is all around; heritage keeps communities together; heritage is a highly recognized pull factor in the tourism industry. Heritage tells stories and exhibits characteristics of communities.
Heritage used to be acknowledged as a solid representation of a group, due to share its most authentic and unquestionable features. Should we still understand heritage like this? What are the younger profiles looking for? How do we deal with heritage nowadays?
This session aims at discussing how nowadays heritage should be understood in a more polysemic way to translate not only all the different meanings that are currently associated to it but also to reflect the different ways of enjoying and profiting from heritage in the 21st century. Being a lot more than just the “lesson” it used to be, heritage is currently a stage that hosts cocreators and allows for a whole different set of different possibilities than go a lot beyond gazing and “learning”.

The Speaker:
Cândida Cadavez holds a PhD in Studies of Literature and Culture and a post-graduation in Cultural Heritage Legislation. She is a Professor in the area of Arts, Humanities and Foreign Languages at the Estoril Higher Institute for Tourism and Hotel Studies and member of the Advisory Board of Fundação António Quadros – Cultura e Pensamento. Cândida Cadavez is a researcher at NOVA-FCSH HTC and at CiTur. Her main areas of research include tourism and sunstainabilities, history of tourism and tourist practices, heritage and museums, ideologies in tourism representations. Her book A Bem da Nação. As representações turísticas no Estado Novo entre 1933 e 1940 is recommended by the 2027 National Reading Plan.

Smuggling tourism in the North of Portugal and Galicia

Mariana Torres, MA in Tourism Management, ESHT-P.Porto

Summary:
O contrabando como um comércio oculto que estabelecia relações comerciais entre as populações, mas também como uma oposição ao poder, sendo que desde a Idade Média que o contrabando e os contrabandistas eram perseguidos pelas autoridades de ambos os lados da fronteira. E é definido como um conjunto de trocas clandestinas de bens/produtos, entre a população dos dois lados da fronteira, independentemente de os produtos serem legais ou não, e tirando proveito das virtudes da fronteira, está constantemente em mudança devido ao facto dos produtos que são contrabandeados estarem sempre a mudar e a deixarem de interessar.
Assim, como forma de não deixar cair no esquecimento uma prática que foi tão sofrida, foram construídos símbolos como as bandeiras, as estátuas, os monumentos e até os uniformes dos polícias da fronteira e os seus postos de trabalho, que no espaço da fronteira turística ajudam a evidenciar e marcar o passado do contrabando. Também a construção de museus dedicados à recriação do contrabando, servem para fazer uma caracterização e preservação da história do mesmo, através de objetos que a simbolizam e recorrendo a um conjunto de pessoas, sendo estes contrabandistas ou filhos dos mesmos, que contam a sua história e as suas memórias. O importante na musealização do contrabando é a recolha do património literário e das tradições, identidades e história.

The Speaker:
Mariana Torres, nasceu na Póvoa de Varzim em Janeiro de 1996. Licenciou-se em Turismo, em 2017, no Instituto Superior de Administração e Gestão, no Porto. Terminou em 2020, o Mestrado em Gestão do Turismo, na Escola Superior de Hotelaria e Turismo, também do Instituto Politécnico do Porto, em Vila do Conde, onde publicou a sua dissertação de mestrado intitulada por “Turismo de Contrabando: Estudo Caso do Norte de Portugal/Galiza). Durante o período de realização da dissertação, publicou o artigo “Smuggling tourism in the North of Portugal and Galicia” na conferência ICOTTS’20 Proceedings Springer.

gcrp